Vides standarti ES kļūst stingrāki, tiek ieviesti jauni standarti. Tāpēc, pārskatāmā nākotnē, ir idejas atteikties no automobiļiem ar dīzeļdzinējiem. Cik reāls ir aizliegums dīzeļautomobiļiem Eiropā? Ko tas nozīmē Latvijai? Paskatīsimies.
Viens no Eiropas Savienības prioritārajiem jautājumiem ir klimata pārmaiņu apkarošana. Tāpēc visas ES valstis ir pievienojušās Parīzes līgumam, kas vēsta par oglekļa dioksīda emisiju samazināšanu par 40%, salīdzinot ar 1990. gadu. Bet starp ES dalībvalstīm pastāv domstarpības: Rietumeiropas valstis uzstāj uz stingrākiem pasākumiem, bet Austrumeiropa – uz mīkstākiem. Pagaidām nav vienots komplekss, visaptverošs regulējums. Tiek runāts par degvielas un dīzeļdegvielas nodokļu paaugstināšanu, atteikšanos no plastikas izmantošanas, atvieglojumu ieviešanu elektromobiļu īpašniekiem.
Vairākās valstīs ir veikti radikāli pasākumi, piemēram, atteikšanās no dīzeļautomobiļiem. Vācijā vairākās pilsētās ir aizliegta dīzeļautomobiļu iebraukšana, kas neatbilst jaunajiem standartiem. Vairākās Eiropas pilsētās vēlas ieviest pilnu aizliegumu automobiļiem ar iekšdedzes dzinējiem.
Ir samazinājušās oglekļa dioksīda emisijas jaunām automašīnām Eiropā. No 2030. gada CO2 emisija jaunajām vieglajām automašīnām samazināsies par 37,5%.
Latvijā vidēji ir ļoti vecs transportlīdzekļu parks, turklāt vidējais automašīnu vecums pieaug. Pēc statistikas datiem,Latvijā ir gandrīz 3 reizes vairāk automašīnu, bet 87% no šiem automobiļiem ir ar dīzeļdzinēju. Kopumā, saskaņā ar CSDD datiem, 65% no visiem Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem izmanto dīzeļdegvielu, bet 29% – benzīnu. Elektromobiļu īpatsvars ir niecīgs – tikai 6%. Gandrīz visas Latvijā reģistrētās automašīnas ir vai nu aizliegtas, vai arī tiks aizliegtas lietošanai citās Eiropas valstīs.
Latvijas valdība plāno palielināt degvielas un dīzeļdegvielas nodokļus. Satiksmes ministrijas prioritāte ir elektrisko automobiļu skaita palielināšana un automobiļu ar iekšdedzes dzinējiem samazināšana. Papildus, iepriekš tika izskatīts jautājums par Rīgas centra slēgšanu no automobiļiem. Pašreizējam mēram jautājums vēl nav atrisināts.
Pilnīgs aizliegums dīzeļautomobiļiem Latvijā nešķiet reāls. Bet dīzeļdegvielas pirkšana var kļūt ļoti neizdevīga. Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis būs atkarīgs no CO2 emisijām. Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa apmēru var apskatīt VID mājās lapā, sadaļa Nodokļi. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes: no 0 līdz 756 eiro automobiļiem ar oglekļa dioksīda (CO2).